mniejsze 1 strona

Główne punkty mojego programu wyborczego

Przedstawiam mój program wyborczy dla okręgu nr 13 w Bieruniu:

  • dokończenie długo wyczekiwanego parku przy ul. Remizowej
  • rewitalizacja terenu pokopalnianego – Paciorkowce
  • remont Korfantego wraz z wymianą wodociągu, w tym remont bocznej ul. Korfantego, będącej własnością gminy
  • kontynuacja wymiany i uzupełnienie oświetlenia ulicznego w oparciu o istniejącą dokumentację techniczną (ulice: Diamentowa, Soplicy, Satynowa, Zabrzeg, Patriotów i Niedługa)
  • budowa żłobka publicznego w Bieruniu Nowym (w rejonie Przedszkola nr 3 przy ul. Bocianiej)
  • wymiana oświetlenia na nowe i estetyczne na parkingu obok kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa
  • zagospodarowanie terenu wokół Plant Karola
  • budowa utwardzonej drogi łączącej ul. Starowiślaną z ul. Budzyńskiej
  • odnowienie placu zabaw w rejonie budynku przy ul. Warszawskiej 292 i przy ul. Remizowej
  • przejęcie/ zakup od kolei terenu po ogrodzie i działkach kolejowych i ich zagospodarowanie
  • przygotowanie miasta do zmian związanych z górnictwem – opracowanie planu transformacji i jego konsekwentne realizowanie (zarówno pod względem społecznym, jak i gospodarczym).układ drogowy przyjazny Mieszkańcom Bierunia
  • budowa drogi S1, tunelu pod przejazdem kolejowym, ronda na skrzyżowaniu ul. Warszawska/ul. Wawelska (- w realizacji, to inicjatywa naszego stowarzyszenia) oraz przebudowa ul. Wawelskiej do zjazdu na łącznicę z S1
  • zabieganie o remont DK 44 od skrzyżowania do mostu na rzece Wiśle z zastosowaniem „cichych asfaltów”
  • zabieganie o budowę drogi rowerowej łączącej Bieruń Nowy z Oświęcimiem zabieganie o uporządkowanie kwestii związanej z budynkiem młynu w Zabrzegu
  • zabieganie o zabezpieczenie miasta przed powodziami (rozbudowa wałów na Wiśle, Gostyni, Mlecznej i Przemszy).
  • odbiór wszystkich odpadów zieleni spod posesji

program

Zdjęcie WhatsApp 2024-03-16 o 13.41.05_bada2e23

410 kg śmieci zebranych w czasie ekospaceru

Podczas wczorajszego (16.03.2024 r) ekospaceru zebraliśmy 410 kg śmieci, które następnie posegregowaliśmy i oddaliśmy do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Bi   eruniu Nowym.????????
Tym razem skupiliśmy się na terenie wokół sklepu Lewiatan przy ulicy Węglowej oraz na obszarze byłego ogrodnictwa kolejowego w pobliżu dworca kolejowego w Bieruniu Nowym????.
Ekospacer prowadzimy od 4 lat, a w tym czasie udało nam się wspólnie uporządkować wiele terenów naszego miasta.
W spacerze wziął udział kandydat na burmistrza Sebastian Macioł , który chętnie zaangażował się w akcję, co robił już wielokrotnie wcześniej.❤️????????
Dziękujemy wszystkim za udział w ekospacerze!
Inicjatorami wydarzenia byli Renata Kalder, Agnieszka Demska-Furgał Jarosław Mokry Porąbek Bieruń
Zdjęcie WhatsApp 2024-03-16 o 13.41.57_2afe2aefZdjęcie WhatsApp 2024-03-16 o 13.41.05_bada2e23Zdjęcie WhatsApp 2024-03-16 o 13.41.05_5ba930ac
zdjęcie 2

zaproszenie na ekospacer

Już od kilku lat wspólnie z radną Agnieszką Demską-Furgał organizujemy EKOSPACER. W tym roku również nie mogło go zabraknąć, a do naszej inicjatywy dołączyło Stowarzyszenie Porąbek!

Cieszymy się, że grono osób dbających o czystość naszego miasta rośnie. Im nas więcej, tym weselej, a przede wszystkim – tym większy obszar Bierunia uda nam się posprzątać.

Spotkajmy się w sobotę 16 marca o godzinie 9:00 w okolicach paczkomatu przy ulicy Węglowej 14 (obok sklepu Lewiatan). Wspólnie zadbajmy o piękno naszego miasta!

Możesz przyjść sam, ze znajomymi lub całą rodziną. Wszystkich uczestników wyposażymy w worki i rękawiczki.

W spacerze weźmie udział Sebastian Macioł, kandydat na burmistrza Bierunia.

Serdecznie zapraszamy! Nie może Was zabraknąć! Zróbmy to dla nas samych, dla naszych dzieci i dla przyszłych pokoleń.

zdjęcie 2

porąbek_tablo_R,Miasta_zzz

Kandydaci Stowarzyszenia „Porąbek” w wyborach samorządowych

Drodzy Mieszkańcy Bierunia, Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego, przyjaciele i sympatycy Stowarzyszenia „Porąbek”!

Z przyjemnością informuję, że Komitet Wyborczy Stowarzyszenia „Porąbek” zarejestrował kandydatów do Rady Miejskiej w Bieruniu oraz Rady Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego.

Kandydatem Stowarzyszenia  na stanowisko burmistrza Bierunia będzie Sebastian Macioł.

Szczegóły naszego programu wyborczego przedstawimy wkrótce.

Już teraz prezentujemy kandydatów do poszczególnych okręgów w wyborach samorządowych.

Zapraszamy Państwa do udziału w wyborach i prosimy oddajcie Wasze głosy na naszych kandydatów. Do zobaczenia 7 kwietnia!

Porąbek_tablo_powiat_Bieruń_Zporąbek_tablo_R,Miasta_zzz

423714825_693197216314283_8310145653611239154_n

odpowiedź ZDW ws. tunelu

Odpowiedź z ZDW w Katowicach ws. budowy tunelu w Bieruniu ????
Drodzy mieszkańcy Bierunia,
Otrzymaliśmy odpowiedź z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach w sprawie przebudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 934 z DK 44 wraz z przebudową skrzyżowania drogi wojewódzkiej 934 z linią kolejową.????????
Jak deklarowaliśmy, dzielimy się z Państwem otrzymanymi informacjami:
✅️Trwa procedura z końcowym odbiorem całości dokumentacji technicznej, która umożliwi ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji.
✅️W budżecie Województwa Śląskiego jest przewidziane ok. 70 mln zł na realizację zadania.
✅️Dokumentację techniczną możemy otrzymać po jej ostatecznym odbiorze przez ZDW.
Na bieżąco będziemy monitorować postęp w realizacji kluczowego dla nas zadania i informować o nim.????
W tym miejscu warto przypomnieć, że to dzięki zaangażowaniu członków Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Bieruńskiej „Porąbek” zapoczątkowano budowę tunelu w Bieruniu Nowym. Marzenia się spełniają!❤️
Jesteśmy przekonani, że budowa tunelu to inwestycja, która przyniesie wiele korzyści mieszkańcom Bierunia.????
Zdjęcie WhatsApp 2024-03-17 o 06.36.07_557d57a1

Zobaczcie efekty remontu budynku byłego przedszkola

Zabiegałem o remont budynku, zobacz, jak się zmienił.

Budynek przy ulicy Warszawskiej 292 – przed i po modernizacji!

Dawniej mieściła się tu szkoła i przedszkole, a obecnie rozważamy adaptację części pomieszczeń na miejski żłobek.

W dużej mierze w konsultacji i zachowaniu formy architektonicznej pomagał nam Pan Henryk Ganobis, za co z całego serca mu dziękuję.

417519412_1271636820418410_3480343615781613650_n

Zdjęcie z profilu FB Krystiana Grzesicy, burmistrza Bierunia
Zdjęcie WhatsApp 2024-03-17 o 18.21.18_aabf5f77

Stanowisko ws. połaczenia kolejowego Bieruń – Tychy

Poniżej przedstawiam stanowisko, które opracowałem we współpracy z Sebastianem Maciołem, Zastępcą Burmistrza Bierunia, które zostało przyjęte jednogłośnie przez Radę Miejską w Bieruniu ws. połączenia kolejowego

Stanowisko
Rady Miejskiej w Bieruniu

z dnia 29 czerwca 2023 roku

 

w sprawie realizacji przedsięwzięcia pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”.

 

Z uwagi na finalizowanie prac nad opracowaniem dokumentacji projektowo-budowlanej dla zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy  Bieruń – Oświęcim” Rada Miejska w Bieruniu apeluje przede wszystkim do władz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ale i do Ministra Infrastruktury oraz Marszałków Województwa Śląskiego i Małopolskiego o zintensyfikowanie działań zmierzających do zakończenia i rozliczenia projektu dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 oraz  zabezpieczenia środków na fazę inwestycyjną.

 

Niniejsze zadanie zostało wskazane w przyjętym Uchwałą nr 901/420/VI/2023 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 27 kwietnia 2023 r projekcie Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Śląskiego[1] oraz w dokumencie pn. „Dobra Mobilność 30/50 – Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla obszaru Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego”. Jak wskazują również w piśmie z dnia 12 maja 2023 r. władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przedmiotowy projekt ujęto w grupie projektów o znaczeniu regionalnym w dokumentach strategicznych i programowych spółki kolejowej jako kontynuację prowadzonych działań projektowych.

 

Jednak najistotniejsze, w kontekście współfinansowania tego zadania projektowego ze środków publicznych, są zapisy Umowy Partnerstwa dla Realizacji Polityki Spójności 2021-2027 w Polsce z 30 czerwca 2022 r. Ten przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dokument jest najważniejszym opracowaniem, określającym współpracę między Unią Europejską a Polską. To uzgodniona z Komisją Europejską kompleksowa strategia wykorzystania funduszy europejskich w obecnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Dokument ten stanowi jasno: „W przypadku projektów przygotowawczych dotyczących infrastruktury kolejowej (dokumentacja projektowa) zrealizowanych w okresie 2014-2020, ich kontynuacja w fazie inwestycyjnej będzie zapewniona w ramach środków krajowych lub unijnych na poziomie krajowym lub regionalnym”.

Biorąc pod uwagę fakt, iż na zadanie projektowe pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast –Nowy Bieruń – Oświęcim” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały w ramach Osi Priorytetowej VI Transport RPO WSL na lata 2014-2020 dofinansowanie unijne w wysokości 11 281 425,77 zł przy całkowitej wartości projektu 16 632 386,73 zł, obowiązkiem tak spółki kolejowej, jak i Państwa członkowskiego jest, w oparciu o zapisy wynikające z Umowy Partnerstwa, kontynuować zadanie od strony inwestycyjnej. Niedopuszczalne jest wybrzmiewające z pisma PKP Polskich Linii Kolejowych  S.A. z dnia 12 maja 2023 r. stwierdzenie, iż w ramach stworzonego przez spółkę kolejową projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do roku 2032 r.) zadanie rewitalizacji linii kolejowych nr 140/169/179/885/138, dedykowane działaniu „Projekty aglomeracyjne, finansowane w ramach FEnIKS (EFRR)”, znajduje się na liście projektów rezerwowych i nie ma zapewnionego finansowania, a aplikowanie przez spółkę kolejową o środki na jego realizację na chwilę obecną jest niemożliwe. Działanie takie, a raczej brak działania ze strony władz spółki kolejowej, to zmarnotrawienie otrzymanej dotacji unijnej – przecież wiele miesięcy trwało, aby Komisja Europejska wyraziła zgodę na współfinansowanie ze środków wspólnotowych w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 zadania polegającego na przygotowaniu dokumentacji projektowo-budowlanej z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń na realizację inwestycji; warunkiem przyznania wielomilionowej pomocy finansowej na dokumentację było konsekwentne dążenie przez spółkę kolejową do realizacji zadania inwestycyjnego w oparciu o przygotowaną dokumentację.

Dodatkowo kwotą 250 000 zł, przeznaczoną na częściowe sfinansowanie dokumentacji, spółkę kolejową wsparło sześć miast i gmin: Tychy, Bieruń, Łaziska Górne, Orzesze, Wyry (woj. śląskie) i Oświęcim (woj. małopolskie). Gmina Bieruń nie zakładała przecież, iż przekazywane środki publiczne przeznaczane są na zaprojektowanie zadania, od realizacji którego odżegnają się władze spółki kolejowej. Inwestycja miała być szansą na rozwój regionu i rozwiązywać jego problemy transportowe, dlatego gmina Bieruń bez wahania podjęła się partycypacji finansowej, ale i merytorycznego wsparcia na etapie opracowywania dokumentacji projektowo-budowlanej.

 

Rada Miejska w Bieruniu zatem raz jeszcze apeluje do władz spółki PKP PLK S.A., władz regionalnych woj. śląskiego i małopolskiego oraz władz szczebla krajowego, aby te podjęły wszelkie możliwe działania, mające na celu realizację inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy  Bieruń – Oświęcim”. Brak aktywności w tym zakresie ze strony spółki kolejowej zaprzepaści szansę na reaktywację tej społecznie i gospodarczo pożądanej linii kolejowej.
Do wiadomości:

  1. Pan Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.
  2. Komisja Europejska
  3. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
  4. Pan Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
  5. Pan Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego.
  6. Pan Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.
  7. Pan Marek Gzik, Przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego.
  8. Pan Jan Tadeusz Duda, Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego.
  9. Władze Miast i Gmin: Tychów, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr.
  10. Przewodniczący Rad Miejskich i Gmin: Tychów, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr.
  11. Posłowie z okręgu wyborczego: 31 i 12.
  12. Senatorowie z okręgu wyborczego: 30 i 75.
  13. Pani Borys-Szopa Bożena – okręg wyborczy 29.

 

[1] Dokument będzie następnie podlegał procesowi konsultacji z Komisją Europejską.

1

Promocja albumu fotograficznego

Razem tworzymy historię Bierunia

Bieruń, którego już nie ma. Ludzie odchodzą, miejsca przemijają.  Stare zdjęcia pozwalają nam cofnąć się wiele lat wstecz i zobaczyć jak wtedy wyglądała nasza ulica, szkoła, sklep.  Jak ubierali się nasi przodkowie, jak mieszkali i co robili, na co dzień. Wczorajsze spotkanie promujące wydanie albumu fotograficznego pokazało olbrzymią potrzebę rozmowy o Bieruniu, którego już nie ma.  Frekwencja na spotkaniu przerosła nasze najśmielsze oczekiwania.
Stąd też wierzymy, że publikacja kolejnych części „Albumów bieruńskich” jest tylko kwestią czasu.

Album ze zdjęciami można również oglądać w wersji elektronicznej: https://issuu.com/jarekmokry/docs/ostateczny_do_druku

 

Album powstał w efekcie żmudnej pracy członków i sympatyków naszych Stowarzyszeń ( Porąbek i 600-letni Bieruń) oraz przy nieocenionym wsparciu Urzędu Miejskiego w Bieruniu oraz Muzeum Miejskiego w Bieruniu

Album został wydany w nagładzie 500 egz. Zostanie kolportowany bezpłatnie m. in. wśród bieruńskich szkół, bibliotek, parafii, udostępniających swoje fotografie.

1 2 3 DSC01474 mmb_fb-02_Easy-Resize.com

 

Album został współfinansowany ze środków „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19. Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego PROW na lata 2014-2020. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

20220326_101657_resized

ekospacer

Za nami kolejny ekospacer po Bieruniu????????. W tym roku sprzątaliśmy okolice sklepu Lawiatan przy ul. Węglowej, Planty Karola i ul. Wiślaną.???? Na bieruński PSZOK trafiło 240 kg śmieci????

20220326_112607_resized

269720851_6879697618722148_1114592011607246872_n

Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej

Pociągiem z XIX do XXI wieku.

Był czas, że stacja kolejowa w Nowym Bieruniu (bo tak brzmi jej nazywa, jeżeli chcemy kupić bilet kolejowy w kasie biletowej) odegrała ważną rolę cywilizacyjną dla naszej miejscowości i okolicy. W latach świetności w XIX i XX wieku oprócz kasy biletowej i poczekalni, swoje pomieszczenia miała tu żandarmeria, oraz znajdował się posterunek celników. Na Wiśle, bowiem przebiegała granica państwowa Prus i Galicji. W budynku funkcjonowała także restauracja dla podróżnych.

Sam budynek dworca został oddany do użytku w 1859 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Mysłowic do Bierunia Nowego. Śląsk był wtedy częścią Prus, a kolej była konieczna dla jego dalszego rozwoju i zapewnienia transportu węgla i innych produktów. Połączenie kolejowe Bierunia Nowego z galicyjskim Oświęcimiem nastąpiło 5 lat później, tj. 16 marca 1863 r. Był to ostatni odcinek berlińskiej linii kolejowej.

Dodam, że w tym czasie sąsiednie miasta: Pszczyna i Bieruń Stary nie posiadały kolei. Bieruń Stary o własne połączenie starał się ponad 100 lat – udało się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku.

Do ważnej kwestii należy również fakt, że od 1917 roku przez 5 lat w poczekalni dworca, w której się znajdujemy, odbywały się katolickie Msze św. Z tamtego czasu ocalono od zniszczenia ikonę Jezusa Chrystusa, która stanowi swoisty „fundament” parafii „pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa”. Budynek kościoła został wykupiony od protestantów przez katolików dopiero w 1922 roku. Wzmianka na ten temat pojawiła się na tablicy stałej zamontowanej przed budynkiem dworca.

Współcześnie, do ważnego wydarzenia doszło 29 maja 2009 roku, kiedy to na stację Nowy Bieruń wjechał pociąg papieski – „Totus Tuus”. Peron był wtedy wypełniony po „brzegi” przez wiernych trzech bieruńskich parafii wraz ze swoimi proboszczami i władzami miasta. O uroczystą oprawę tego wydarzenia zadbali członkowie chóru „Harmonia”, zespół „Nowobierunianki”, strażacy OSP Bieruń Nowy i orkiestra dęta KWK „Piast”

W XIX i w części XX w. kolej stanowiła główny środek transportu i komunikacji pasażerskiej. Korzystało z niej mnóstwo osób dojeżdżających do pracy, szkół, robiących zakupy w większych ośrodkach miejskich. Z czasem niestety, kolej traciła na znaczeniu –  tak też było w Bieruniu. Pasażerowie przesiedli się na inne środki transportu, zwłaszcza na indywidualne samochody, a oferta przewozowa kolei stawała się coraz uboższa.

Budynek dworca przez wiele lat popadał w ruinę. Dotyczyło to również znajdujących się tu mieszkań zajmowanych przez pracowników kolei. Jednym z jego ostatnich mieszkańców był ś.p. Roman Barów, wielki miłośnik kolei, lokalny fotograf życia codziennego. Po jego śmierci a potem pana Józefa Chronowskiego mieszkania opustoszały.

Przejęcie od PKP PLK niszczejącego budynku przez Gminę Bieruń otworzyło możliwość jego remontu i adaptację na potrzeby centrum przesiadkowego, aby dalej mógł służyć mieszkańcom i podróżnym w sposób dostosowany do dzisiejszych realiów. Prawdę mówiąc, gdyby nie środki z Unii Europejskiej do remontu by nie doszło. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 9 mln zł, i obejmował również, budowę nowych ścieżek rowerowych i oświetlenie czterokilometrowego odcinka drogi rowerowej – łączącej Bieruń Nowy i Bieruń Stary. Równolegle PKP PLK wyremontowało przejście podziemnie. We wcześniejszych latach nastąpiła przebudowa, przyległych do dworca ulic Kosynierów i Ofiar Oświęcimskich, zachowując ich historyczny charakter i stanowiących jedną całość.

W poczekalni budynku dworca znajduje się wystawa przygotowana przez pracowników Urzędu Miejskiego w Bieruniu pt. „Dworzec w Bieruniu Nowym dawniej i dziś”, do której obejrzenia państwa b. serdecznie zachęcamy.

20211229_135530_Easy-Resize.com20211229_163120_Easy-Resize.com DSC_8385_Easy-Resize.comDSC_8393_Easy-Resize.com DSC_8373_Easy-Resize.com  DSC_8389_Easy-Resize.com  DSC_8414_Easy-Resize.com 269720851_6879697618722148_1114592011607246872_n

Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna?
W skrócie mówiąc, aby poprawić komfort podróżowania, aby uruchomić ekologiczny sposób transportu dbając o nasze środowisko.

Już dziś pociąg do Katowic jedzie raptem trzy kwadranse, a biorąc pod uwagę problemy z parkowaniem samochodów w centrum dużych miast i politykę parkingową, jest to czas naprawdę konkurencyjny. Do tego dodam planowaną budowę drogi S1 i przebudowę drogi wojewódzkiej 934 które w okresie realizacji będą determinować potężne korki w regionie.
Dodatkowo rysują się naprawdę dobre perspektywy związane z koleją metropolitalną, która ma odtworzyć odnogę w kierunku Bierunia Starego i Tychów. Znakomicie to zwiększy możliwości połączeń i podróży pociągiem – właśnie z tego wspaniałego obiektu. Spółka PKP PLK opracowuje dokumentację projektową na rewitalizację linii kolejowej Orzesze-Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Prace projektowe mają zostać zakończone w 2022 r. Władze regionalne, metropolitarne i lokalne zabiegają, aby inwestycja ta była realizowana w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.

Zdajemy sobie sprawę, że sam budynek nowoczesnego centrum przesiadkowego nie wystarczy, aby mieszkańcy w pełni korzystali z kolei. Liczymy na to, że Zarząd Transportu Metropolitalnego, Koleje Śląskie, PKP PLK zadbają o właściwą obsługę tego centrum.

Jako gmina zamierzamy, aby budynek tętnił życiem, na nowo pełnił funkcję rozwojową – miastotwórczą. Będą znajdować się tutaj odpowiednie instytucje. Już od dziś są tu biura Muzeum Miejskiego, które prowadzić będzie punkt informacji turystycznej. Będą tutaj organizowane dla podróżnych i mieszkańców wystawy, wernisaże i prelekcje o historii kolejnictwa w mieście. Część biur oczywiście będzie zajmowana przez służby Polskich Kolei Państwowych.

Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej. Sprawne połączenia kolejowe zwiększają atrakcyjność nowoczesnego miasta opartego na zrównoważonym niskoemisyjnym transporcie miejskim.

I tak dotarliśmy pociągiem z XIX do XXI w. – patrząc optymistycznie w przyszłość kolei w Bieruniu.

 

Tekst został przedstawiony w czasie uroczystego otwarcia Centrum Przesiadkowego w Bieruniu – 29.12.2021 r.

Jarosław Mokry

Główne zdjęcie pochodzi ze strony Bieruń Sprawy z Twojego Miasta.