Pociągiem z XIX do XXI wieku.
Był czas, że stacja kolejowa w Nowym Bieruniu (bo tak brzmi jej nazywa, jeżeli chcemy kupić bilet kolejowy w kasie biletowej) odegrała ważną rolę cywilizacyjną dla naszej miejscowości i okolicy. W latach świetności w XIX i XX wieku oprócz kasy biletowej i poczekalni, swoje pomieszczenia miała tu żandarmeria, oraz znajdował się posterunek celników. Na Wiśle, bowiem przebiegała granica państwowa Prus i Galicji. W budynku funkcjonowała także restauracja dla podróżnych.
Sam budynek dworca został oddany do użytku w 1859 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Mysłowic do Bierunia Nowego. Śląsk był wtedy częścią Prus, a kolej była konieczna dla jego dalszego rozwoju i zapewnienia transportu węgla i innych produktów. Połączenie kolejowe Bierunia Nowego z galicyjskim Oświęcimiem nastąpiło 5 lat później, tj. 16 marca 1863 r. Był to ostatni odcinek berlińskiej linii kolejowej.
Dodam, że w tym czasie sąsiednie miasta: Pszczyna i Bieruń Stary nie posiadały kolei. Bieruń Stary o własne połączenie starał się ponad 100 lat – udało się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku.
Do ważnej kwestii należy również fakt, że od 1917 roku przez 5 lat w poczekalni dworca, w której się znajdujemy, odbywały się katolickie Msze św. Z tamtego czasu ocalono od zniszczenia ikonę Jezusa Chrystusa, która stanowi swoisty „fundament” parafii „pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa”. Budynek kościoła został wykupiony od protestantów przez katolików dopiero w 1922 roku. Wzmianka na ten temat pojawiła się na tablicy stałej zamontowanej przed budynkiem dworca.
Współcześnie, do ważnego wydarzenia doszło 29 maja 2009 roku, kiedy to na stację Nowy Bieruń wjechał pociąg papieski – „Totus Tuus”. Peron był wtedy wypełniony po „brzegi” przez wiernych trzech bieruńskich parafii wraz ze swoimi proboszczami i władzami miasta. O uroczystą oprawę tego wydarzenia zadbali członkowie chóru „Harmonia”, zespół „Nowobierunianki”, strażacy OSP Bieruń Nowy i orkiestra dęta KWK „Piast”
W XIX i w części XX w. kolej stanowiła główny środek transportu i komunikacji pasażerskiej. Korzystało z niej mnóstwo osób dojeżdżających do pracy, szkół, robiących zakupy w większych ośrodkach miejskich. Z czasem niestety, kolej traciła na znaczeniu – tak też było w Bieruniu. Pasażerowie przesiedli się na inne środki transportu, zwłaszcza na indywidualne samochody, a oferta przewozowa kolei stawała się coraz uboższa.
Budynek dworca przez wiele lat popadał w ruinę. Dotyczyło to również znajdujących się tu mieszkań zajmowanych przez pracowników kolei. Jednym z jego ostatnich mieszkańców był ś.p. Roman Barów, wielki miłośnik kolei, lokalny fotograf życia codziennego. Po jego śmierci a potem pana Józefa Chronowskiego mieszkania opustoszały.
Przejęcie od PKP PLK niszczejącego budynku przez Gminę Bieruń otworzyło możliwość jego remontu i adaptację na potrzeby centrum przesiadkowego, aby dalej mógł służyć mieszkańcom i podróżnym w sposób dostosowany do dzisiejszych realiów. Prawdę mówiąc, gdyby nie środki z Unii Europejskiej do remontu by nie doszło. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 9 mln zł, i obejmował również, budowę nowych ścieżek rowerowych i oświetlenie czterokilometrowego odcinka drogi rowerowej – łączącej Bieruń Nowy i Bieruń Stary. Równolegle PKP PLK wyremontowało przejście podziemnie. We wcześniejszych latach nastąpiła przebudowa, przyległych do dworca ulic Kosynierów i Ofiar Oświęcimskich, zachowując ich historyczny charakter i stanowiących jedną całość.
W poczekalni budynku dworca znajduje się wystawa przygotowana przez pracowników Urzędu Miejskiego w Bieruniu pt. „Dworzec w Bieruniu Nowym dawniej i dziś”, do której obejrzenia państwa b. serdecznie zachęcamy.



Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna?
W skrócie mówiąc, aby poprawić komfort podróżowania, aby uruchomić ekologiczny sposób transportu dbając o nasze środowisko.
Już dziś pociąg do Katowic jedzie raptem trzy kwadranse, a biorąc pod uwagę problemy z parkowaniem samochodów w centrum dużych miast i politykę parkingową, jest to czas naprawdę konkurencyjny. Do tego dodam planowaną budowę drogi S1 i przebudowę drogi wojewódzkiej 934 które w okresie realizacji będą determinować potężne korki w regionie.
Dodatkowo rysują się naprawdę dobre perspektywy związane z koleją metropolitalną, która ma odtworzyć odnogę w kierunku Bierunia Starego i Tychów. Znakomicie to zwiększy możliwości połączeń i podróży pociągiem – właśnie z tego wspaniałego obiektu. Spółka PKP PLK opracowuje dokumentację projektową na rewitalizację linii kolejowej Orzesze-Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Prace projektowe mają zostać zakończone w 2022 r. Władze regionalne, metropolitarne i lokalne zabiegają, aby inwestycja ta była realizowana w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.
Zdajemy sobie sprawę, że sam budynek nowoczesnego centrum przesiadkowego nie wystarczy, aby mieszkańcy w pełni korzystali z kolei. Liczymy na to, że Zarząd Transportu Metropolitalnego, Koleje Śląskie, PKP PLK zadbają o właściwą obsługę tego centrum.
Jako gmina zamierzamy, aby budynek tętnił życiem, na nowo pełnił funkcję rozwojową – miastotwórczą. Będą znajdować się tutaj odpowiednie instytucje. Już od dziś są tu biura Muzeum Miejskiego, które prowadzić będzie punkt informacji turystycznej. Będą tutaj organizowane dla podróżnych i mieszkańców wystawy, wernisaże i prelekcje o historii kolejnictwa w mieście. Część biur oczywiście będzie zajmowana przez służby Polskich Kolei Państwowych.
Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej. Sprawne połączenia kolejowe zwiększają atrakcyjność nowoczesnego miasta opartego na zrównoważonym niskoemisyjnym transporcie miejskim.
I tak dotarliśmy pociągiem z XIX do XXI w. – patrząc optymistycznie w przyszłość kolei w Bieruniu.
Tekst został przedstawiony w czasie uroczystego otwarcia Centrum Przesiadkowego w Bieruniu – 29.12.2021 r.
Jarosław Mokry
Główne zdjęcie pochodzi ze strony Bieruń Sprawy z Twojego Miasta.
Główne punkty mojego programu wyborczego
/in Bez kategorii /by admin_jarPrzedstawiam mój program wyborczy dla okręgu nr 13 w Bieruniu:
410 kg śmieci zebranych w czasie ekospaceru
/in Bez kategorii /by admin_jarzaproszenie na ekospacer
/in Bez kategorii /by admin_jarJuż od kilku lat wspólnie z radną Agnieszką Demską-Furgał organizujemy EKOSPACER. W tym roku również nie mogło go zabraknąć, a do naszej inicjatywy dołączyło Stowarzyszenie Porąbek!
Cieszymy się, że grono osób dbających o czystość naszego miasta rośnie. Im nas więcej, tym weselej, a przede wszystkim – tym większy obszar Bierunia uda nam się posprzątać.
Spotkajmy się w sobotę 16 marca o godzinie 9:00 w okolicach paczkomatu przy ulicy Węglowej 14 (obok sklepu Lewiatan). Wspólnie zadbajmy o piękno naszego miasta!
Możesz przyjść sam, ze znajomymi lub całą rodziną. Wszystkich uczestników wyposażymy w worki i rękawiczki.
W spacerze weźmie udział Sebastian Macioł, kandydat na burmistrza Bierunia.
Serdecznie zapraszamy! Nie może Was zabraknąć! Zróbmy to dla nas samych, dla naszych dzieci i dla przyszłych pokoleń.
Kandydaci Stowarzyszenia „Porąbek” w wyborach samorządowych
/in Bez kategorii /by admin_jarDrodzy Mieszkańcy Bierunia, Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego, przyjaciele i sympatycy Stowarzyszenia „Porąbek”!
Z przyjemnością informuję, że Komitet Wyborczy Stowarzyszenia „Porąbek” zarejestrował kandydatów do Rady Miejskiej w Bieruniu oraz Rady Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego.
Kandydatem Stowarzyszenia na stanowisko burmistrza Bierunia będzie Sebastian Macioł.
Szczegóły naszego programu wyborczego przedstawimy wkrótce.
Już teraz prezentujemy kandydatów do poszczególnych okręgów w wyborach samorządowych.
Zapraszamy Państwa do udziału w wyborach i prosimy oddajcie Wasze głosy na naszych kandydatów. Do zobaczenia 7 kwietnia!
odpowiedź ZDW ws. tunelu
/in Bez kategorii /by admin_jarZobaczcie efekty remontu budynku byłego przedszkola
/in Bez kategorii /by admin_jarBudynek przy ulicy Warszawskiej 292 – przed i po modernizacji!
Dawniej mieściła się tu szkoła i przedszkole, a obecnie rozważamy adaptację części pomieszczeń na miejski żłobek.
W dużej mierze w konsultacji i zachowaniu formy architektonicznej pomagał nam Pan Henryk Ganobis, za co z całego serca mu dziękuję.
Stanowisko ws. połaczenia kolejowego Bieruń – Tychy
/in Bez kategorii /by admin_jarPoniżej przedstawiam stanowisko, które opracowałem we współpracy z Sebastianem Maciołem, Zastępcą Burmistrza Bierunia, które zostało przyjęte jednogłośnie przez Radę Miejską w Bieruniu ws. połączenia kolejowego
Stanowisko
Rady Miejskiej w Bieruniu
z dnia 29 czerwca 2023 roku
w sprawie realizacji przedsięwzięcia pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”.
Z uwagi na finalizowanie prac nad opracowaniem dokumentacji projektowo-budowlanej dla zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim” Rada Miejska w Bieruniu apeluje przede wszystkim do władz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ale i do Ministra Infrastruktury oraz Marszałków Województwa Śląskiego i Małopolskiego o zintensyfikowanie działań zmierzających do zakończenia i rozliczenia projektu dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 oraz zabezpieczenia środków na fazę inwestycyjną.
Niniejsze zadanie zostało wskazane w przyjętym Uchwałą nr 901/420/VI/2023 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 27 kwietnia 2023 r projekcie Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Śląskiego[1] oraz w dokumencie pn. „Dobra Mobilność 30/50 – Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla obszaru Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego”. Jak wskazują również w piśmie z dnia 12 maja 2023 r. władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przedmiotowy projekt ujęto w grupie projektów o znaczeniu regionalnym w dokumentach strategicznych i programowych spółki kolejowej jako kontynuację prowadzonych działań projektowych.
Jednak najistotniejsze, w kontekście współfinansowania tego zadania projektowego ze środków publicznych, są zapisy Umowy Partnerstwa dla Realizacji Polityki Spójności 2021-2027 w Polsce z 30 czerwca 2022 r. Ten przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dokument jest najważniejszym opracowaniem, określającym współpracę między Unią Europejską a Polską. To uzgodniona z Komisją Europejską kompleksowa strategia wykorzystania funduszy europejskich w obecnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Dokument ten stanowi jasno: „W przypadku projektów przygotowawczych dotyczących infrastruktury kolejowej (dokumentacja projektowa) zrealizowanych w okresie 2014-2020, ich kontynuacja w fazie inwestycyjnej będzie zapewniona w ramach środków krajowych lub unijnych na poziomie krajowym lub regionalnym”.
Biorąc pod uwagę fakt, iż na zadanie projektowe pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast –Nowy Bieruń – Oświęcim” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały w ramach Osi Priorytetowej VI Transport RPO WSL na lata 2014-2020 dofinansowanie unijne w wysokości 11 281 425,77 zł przy całkowitej wartości projektu 16 632 386,73 zł, obowiązkiem tak spółki kolejowej, jak i Państwa członkowskiego jest, w oparciu o zapisy wynikające z Umowy Partnerstwa, kontynuować zadanie od strony inwestycyjnej. Niedopuszczalne jest wybrzmiewające z pisma PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z dnia 12 maja 2023 r. stwierdzenie, iż w ramach stworzonego przez spółkę kolejową projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do roku 2032 r.) zadanie rewitalizacji linii kolejowych nr 140/169/179/885/138, dedykowane działaniu „Projekty aglomeracyjne, finansowane w ramach FEnIKS (EFRR)”, znajduje się na liście projektów rezerwowych i nie ma zapewnionego finansowania, a aplikowanie przez spółkę kolejową o środki na jego realizację na chwilę obecną jest niemożliwe. Działanie takie, a raczej brak działania ze strony władz spółki kolejowej, to zmarnotrawienie otrzymanej dotacji unijnej – przecież wiele miesięcy trwało, aby Komisja Europejska wyraziła zgodę na współfinansowanie ze środków wspólnotowych w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 zadania polegającego na przygotowaniu dokumentacji projektowo-budowlanej z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń na realizację inwestycji; warunkiem przyznania wielomilionowej pomocy finansowej na dokumentację było konsekwentne dążenie przez spółkę kolejową do realizacji zadania inwestycyjnego w oparciu o przygotowaną dokumentację.
Dodatkowo kwotą 250 000 zł, przeznaczoną na częściowe sfinansowanie dokumentacji, spółkę kolejową wsparło sześć miast i gmin: Tychy, Bieruń, Łaziska Górne, Orzesze, Wyry (woj. śląskie) i Oświęcim (woj. małopolskie). Gmina Bieruń nie zakładała przecież, iż przekazywane środki publiczne przeznaczane są na zaprojektowanie zadania, od realizacji którego odżegnają się władze spółki kolejowej. Inwestycja miała być szansą na rozwój regionu i rozwiązywać jego problemy transportowe, dlatego gmina Bieruń bez wahania podjęła się partycypacji finansowej, ale i merytorycznego wsparcia na etapie opracowywania dokumentacji projektowo-budowlanej.
Rada Miejska w Bieruniu zatem raz jeszcze apeluje do władz spółki PKP PLK S.A., władz regionalnych woj. śląskiego i małopolskiego oraz władz szczebla krajowego, aby te podjęły wszelkie możliwe działania, mające na celu realizację inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Brak aktywności w tym zakresie ze strony spółki kolejowej zaprzepaści szansę na reaktywację tej społecznie i gospodarczo pożądanej linii kolejowej.
Do wiadomości:
[1] Dokument będzie następnie podlegał procesowi konsultacji z Komisją Europejską.
Promocja albumu fotograficznego
/in Bez kategorii /by admin_jarRazem tworzymy historię Bierunia
Bieruń, którego już nie ma. Ludzie odchodzą, miejsca przemijają. Stare zdjęcia pozwalają nam cofnąć się wiele lat wstecz i zobaczyć jak wtedy wyglądała nasza ulica, szkoła, sklep. Jak ubierali się nasi przodkowie, jak mieszkali i co robili, na co dzień. Wczorajsze spotkanie promujące wydanie albumu fotograficznego pokazało olbrzymią potrzebę rozmowy o Bieruniu, którego już nie ma. Frekwencja na spotkaniu przerosła nasze najśmielsze oczekiwania.
Stąd też wierzymy, że publikacja kolejnych części „Albumów bieruńskich” jest tylko kwestią czasu.
Album ze zdjęciami można również oglądać w wersji elektronicznej: https://issuu.com/jarekmokry/docs/ostateczny_do_druku
Album powstał w efekcie żmudnej pracy członków i sympatyków naszych Stowarzyszeń ( Porąbek i 600-letni Bieruń) oraz przy nieocenionym wsparciu Urzędu Miejskiego w Bieruniu oraz Muzeum Miejskiego w Bieruniu
Album został wydany w nagładzie 500 egz. Zostanie kolportowany bezpłatnie m. in. wśród bieruńskich szkół, bibliotek, parafii, udostępniających swoje fotografie.
Album został współfinansowany ze środków „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19. Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego PROW na lata 2014-2020. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ekospacer
/in Bez kategorii /by admin_jarZa nami kolejny ekospacer po Bieruniu
. W tym roku sprzątaliśmy okolice sklepu Lawiatan przy ul. Węglowej, Planty Karola i ul. Wiślaną.
Na bieruński PSZOK trafiło 240 kg śmieci
Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej
/in Bez kategorii /by admin_jarPociągiem z XIX do XXI wieku.
Był czas, że stacja kolejowa w Nowym Bieruniu (bo tak brzmi jej nazywa, jeżeli chcemy kupić bilet kolejowy w kasie biletowej) odegrała ważną rolę cywilizacyjną dla naszej miejscowości i okolicy. W latach świetności w XIX i XX wieku oprócz kasy biletowej i poczekalni, swoje pomieszczenia miała tu żandarmeria, oraz znajdował się posterunek celników. Na Wiśle, bowiem przebiegała granica państwowa Prus i Galicji. W budynku funkcjonowała także restauracja dla podróżnych.
Sam budynek dworca został oddany do użytku w 1859 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej z Mysłowic do Bierunia Nowego. Śląsk był wtedy częścią Prus, a kolej była konieczna dla jego dalszego rozwoju i zapewnienia transportu węgla i innych produktów. Połączenie kolejowe Bierunia Nowego z galicyjskim Oświęcimiem nastąpiło 5 lat później, tj. 16 marca 1863 r. Był to ostatni odcinek berlińskiej linii kolejowej.
Dodam, że w tym czasie sąsiednie miasta: Pszczyna i Bieruń Stary nie posiadały kolei. Bieruń Stary o własne połączenie starał się ponad 100 lat – udało się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku.
Do ważnej kwestii należy również fakt, że od 1917 roku przez 5 lat w poczekalni dworca, w której się znajdujemy, odbywały się katolickie Msze św. Z tamtego czasu ocalono od zniszczenia ikonę Jezusa Chrystusa, która stanowi swoisty „fundament” parafii „pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa”. Budynek kościoła został wykupiony od protestantów przez katolików dopiero w 1922 roku. Wzmianka na ten temat pojawiła się na tablicy stałej zamontowanej przed budynkiem dworca.
Współcześnie, do ważnego wydarzenia doszło 29 maja 2009 roku, kiedy to na stację Nowy Bieruń wjechał pociąg papieski – „Totus Tuus”. Peron był wtedy wypełniony po „brzegi” przez wiernych trzech bieruńskich parafii wraz ze swoimi proboszczami i władzami miasta. O uroczystą oprawę tego wydarzenia zadbali członkowie chóru „Harmonia”, zespół „Nowobierunianki”, strażacy OSP Bieruń Nowy i orkiestra dęta KWK „Piast”
W XIX i w części XX w. kolej stanowiła główny środek transportu i komunikacji pasażerskiej. Korzystało z niej mnóstwo osób dojeżdżających do pracy, szkół, robiących zakupy w większych ośrodkach miejskich. Z czasem niestety, kolej traciła na znaczeniu – tak też było w Bieruniu. Pasażerowie przesiedli się na inne środki transportu, zwłaszcza na indywidualne samochody, a oferta przewozowa kolei stawała się coraz uboższa.
Budynek dworca przez wiele lat popadał w ruinę. Dotyczyło to również znajdujących się tu mieszkań zajmowanych przez pracowników kolei. Jednym z jego ostatnich mieszkańców był ś.p. Roman Barów, wielki miłośnik kolei, lokalny fotograf życia codziennego. Po jego śmierci a potem pana Józefa Chronowskiego mieszkania opustoszały.
Przejęcie od PKP PLK niszczejącego budynku przez Gminę Bieruń otworzyło możliwość jego remontu i adaptację na potrzeby centrum przesiadkowego, aby dalej mógł służyć mieszkańcom i podróżnym w sposób dostosowany do dzisiejszych realiów. Prawdę mówiąc, gdyby nie środki z Unii Europejskiej do remontu by nie doszło. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 9 mln zł, i obejmował również, budowę nowych ścieżek rowerowych i oświetlenie czterokilometrowego odcinka drogi rowerowej – łączącej Bieruń Nowy i Bieruń Stary. Równolegle PKP PLK wyremontowało przejście podziemnie. We wcześniejszych latach nastąpiła przebudowa, przyległych do dworca ulic Kosynierów i Ofiar Oświęcimskich, zachowując ich historyczny charakter i stanowiących jedną całość.
W poczekalni budynku dworca znajduje się wystawa przygotowana przez pracowników Urzędu Miejskiego w Bieruniu pt. „Dworzec w Bieruniu Nowym dawniej i dziś”, do której obejrzenia państwa b. serdecznie zachęcamy.
Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna?
W skrócie mówiąc, aby poprawić komfort podróżowania, aby uruchomić ekologiczny sposób transportu dbając o nasze środowisko.
Już dziś pociąg do Katowic jedzie raptem trzy kwadranse, a biorąc pod uwagę problemy z parkowaniem samochodów w centrum dużych miast i politykę parkingową, jest to czas naprawdę konkurencyjny. Do tego dodam planowaną budowę drogi S1 i przebudowę drogi wojewódzkiej 934 które w okresie realizacji będą determinować potężne korki w regionie.
Dodatkowo rysują się naprawdę dobre perspektywy związane z koleją metropolitalną, która ma odtworzyć odnogę w kierunku Bierunia Starego i Tychów. Znakomicie to zwiększy możliwości połączeń i podróży pociągiem – właśnie z tego wspaniałego obiektu. Spółka PKP PLK opracowuje dokumentację projektową na rewitalizację linii kolejowej Orzesze-Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Prace projektowe mają zostać zakończone w 2022 r. Władze regionalne, metropolitarne i lokalne zabiegają, aby inwestycja ta była realizowana w nowej perspektywie finansowej 2021-2027.
Zdajemy sobie sprawę, że sam budynek nowoczesnego centrum przesiadkowego nie wystarczy, aby mieszkańcy w pełni korzystali z kolei. Liczymy na to, że Zarząd Transportu Metropolitalnego, Koleje Śląskie, PKP PLK zadbają o właściwą obsługę tego centrum.
Jako gmina zamierzamy, aby budynek tętnił życiem, na nowo pełnił funkcję rozwojową – miastotwórczą. Będą znajdować się tutaj odpowiednie instytucje. Już od dziś są tu biura Muzeum Miejskiego, które prowadzić będzie punkt informacji turystycznej. Będą tutaj organizowane dla podróżnych i mieszkańców wystawy, wernisaże i prelekcje o historii kolejnictwa w mieście. Część biur oczywiście będzie zajmowana przez służby Polskich Kolei Państwowych.
Bieruń wraca do gry z nowoczesnym centrum przesiadkowym, stawiając na kolej. Sprawne połączenia kolejowe zwiększają atrakcyjność nowoczesnego miasta opartego na zrównoważonym niskoemisyjnym transporcie miejskim.
I tak dotarliśmy pociągiem z XIX do XXI w. – patrząc optymistycznie w przyszłość kolei w Bieruniu.
Tekst został przedstawiony w czasie uroczystego otwarcia Centrum Przesiadkowego w Bieruniu – 29.12.2021 r.
Jarosław Mokry
Główne zdjęcie pochodzi ze strony Bieruń Sprawy z Twojego Miasta.